Творчі інструменти та орф-підхід
Історія ОРФ-підходу в інклюзивній освіті та спільнота ОРФ інституту
Дивитися лекцію
Читати текст
В Інституті Орфа існує давня традиція Орф-Шульверка з дітьми та дорослими з інвалідністю.
Орф Шульверк спочатку не був задуманий та розроблений Карлом Орфом та Гунільд Кетман для використання у спеціальній освіті чи терапії. Однак актуальність Орф Шульверка для дітей та дорослих з різними вадами розвитку незабаром була визнана та отримала подальший розвиток у різних сферах спеціальної освіти та соціальної роботи.
Ідея інтеграції та роботи з людьми різного віку та здібностей лежить в основі Орф Шульверка з самого початку. На думку Карла Орфа, сутність елементарної музики знаходиться в межах можливостей кожного, щоб її вивчити та відчути.
Вільгельм Келлер застосував ідеї К. Орфа і Г. Кетман для людей з розумовими, фізичними та множинними порушеннями і розвинув їх. Він визначив стихійну музику як реалізацію рідної центральної сили, яка присутня в кожній людині.
Вільгельм Келлер, композитор і педагог-музикант, познайомився з Карлом Орфом у 1947 р. З 1950 р. Карл Орф попросив його представити перший том Орф-Шульверка («Музика для дітей») широкій аудиторії вчителів музики.
Він почав викладати в нещодавно заснованому Орф Інституті в 1962 році і був частиною команди директорів. Його професорство було пов'язане з науковим завданням федерального міністерства. З самого початку він спробував і застосував Орф Шульверк у сферах корекційного навчання та соціальної роботи. Вільгельм Келлер негайно отримав мотивацію самостійно розвивати музичні освітні ідеї та експериментувати. Наприклад, з дорослими людьми з інвалідністю, з дітьми з дитячого SOS-притулку та у класах з дітьми з фізичними та розумовими порушеннями.
У 1991 році Вільгельм Келлер був нагороджений орденом «Pro Merito» від Фонду Карла Орфа за багаторічні досягнення в інтерпретації та адаптації Орф-Шульверка.
В. Келлер ввів термін «Musikalische Lebenshilfe» - Музика - збагачення життя. Книга В.Келлера "Musikalische Lebenshilfe" була опублікована німецькою мовою в 1996 році. Вибрані доповіді про використання Орф-Шульверка у соціальній роботі та спеціальній освіті є збіркою його найважливіших статей.
У 2000 році симпозіум «Музика - збагачення життя» відбувся у Мюнхені з нагоди 80-річчя від дня народження Вільгельма Келлера. Багато виступаючих були колишніми студентами В. Келлера: музиканти, танцюристи, виконавці, вчителі та терапевти. Їхні доповіді охоплювали психологію розвитку, питання щодо відповідних інструментів, а також подальший розвиток емоційної та художньої освіти та лікування людей з інвалідністю.
Літні курси на тему «Музика, танці та гра в освіті, спеціальній освіті та терапії» проводяться в Орф Інституті в Зальцбурзі майже щороку з моменту його заснування у 1961 році та їх відвідують учасники з усього світу. Нещодавно були запропоновані літні курси на тему «Музика і танець у соціальній роботі та інтегративній освіті».
Після того, як В. Келлер став почесним професором у 1984 році, Ширлі Салмон стала лектором музичної соціальної та спеціальної освіти та продовжила свою роботу з слабочуючими та глухими дітьми у Зальцбурзі. Вона взяла на себе групу Lebenshilfe як одну з практичних навчальних груп для студентів Інституту Орфа, а пізніше - сімейну групу та інтегративну дитячу групу різного віку.
У межах ступеня бакалавра «Елементарна музична та танцювальна освіта» студенти можуть обрати спеціалізацію за спеціальністю «Музика та танці у соціальній роботі та інтегративна педагогіка» (MDSI).
Групи проводяться в Орф Інституті та інших закладах. Для спеціалізації MDSI пропонуються інші групи, наприклад молодіжний центр, інтеграційний дитячий садок, дошкільний догляд, будинок для біженців, будинок для людей похилого віку та центр спеціальної освіти. Випускники спеціалізації MDSI працюють у різних галузях.
Мартін Бубер сказав, що кожен елементарно наділений основними можливостями мистецтва. Елементарна музична та танцювальна освіта - це активна та практична концепція для всіх. Її можна використовувати людям різного віку та здібностей.
Інклюзія розглядає відмінності між людьми як природну та творчу частину життя. Різноманітність можна розглядати як збагачення або шанс для всіх.
Модуль 3
- Гудкін Д. Пой, играй, танцуй! Введение в Орф-педагогику. М. : Издательский дом «Классика – ХХІ», 2013. 256 с., ил.
- Елементарне музикування Карла Орф від розвитку музичних здібностей - до навчання гри на музичному інструменті»: зб. матеріалів 3 Міжнародної науково-практичної конференції. (лютий 2020 р.), Чернігів : ПАТ «ПВК Десна», 2020. 58 с.
- Завалко К., Фір С. Основи орф-педагогіки: навч. метод. посібник. Черкаси : Друкарня «Черкаський ЦНП», 2013. 162 с.
- Орф-педагогіка: сучасні виміри впровадження: зб. матеріалів Міжнародної наукової конференції. 17-18 лютого 2018 р., Київ, Бориспіль : ФОП Кузьмичова Р.Ю., 62 с.
- Романець В. А. Психологія творчості: навч.посібник. 2-ге вид., доп. К.: Либідь, 2001. 288 с.
- Черноус Т. Орф-підхід в роботі з людьми з інвалідністю. Інклюзивні практики для працівників культури: метод. посіб./ укл: І.М. Брушневська, В.В. Колодяжна, О.М. Галапчук-Тарнавська. Луцьк : Вежа-Друк, 2020. 272 с.
- Texts on Theory and Practice of Orff-Schulwerk,Volume I BASIC TEXTS FROM THE YEARS 1932-2010 / Orff- Schulwerk Forum Salzburg Redaktion/editor: Barbara Haselbach in collaboration with Ester Bacher. 2011 Schot Music GmbH&Co.KG, Mainz.
- Orff, Gertrud Key concept in the Orff music therapy: definition and examples. [Schlusselbergriffe der Orff-Musiktherapie], English translation: 1989 Schott & Co. Ltd, London.
- Orff, Gertrud The Orff Music Therapy. Active furthering of development of child. / English Translation 1980. Schott & Co. Ltd, London.
- Karin Schumacher/ Claudine Calvet / Silke Reimer The AQR Tool – Assessment of the Quality of Relationship/ Based on development psychology. Translated by Gloria Litwin in collaboration with Shirley Salmon. 2019 Dr/ Ludwig Reicher Vertag Wiesbaden.