Творчі інструменти та орф-підхід
Принципи ОРФ-підходу у роботі з людьми з інвалідністю
Дивитися лекцію
Читати текст
Сьогодні ми будемо говорити про базові принципи, що пропонує Орф-підхід для людей, що мають особливу потребу у підтримці. Ці базові принципи є унікальними і можуть використовуватись не лише по відношенню до людей з інвалідністю.
Тож для початку коротко окреслимо основні поняття: Орф-підхід, принципи Орф – підходу, також ті можливості, що відкриває цей підхід людям з інвалідністю.
За класичною термінологією Орф-підхід – це розвиваючий підхід у музичній освіті. Характерними рисами цього підходу є комбінування таких складових як музика, рух, мова. Досить часто ці три компоненти у природній спосіб інтегруються у форму театрального дійства. Тож можемо додати до цих трьох компонентів ще й театр. Засновниками Орф-підходу вважаються відомий баварський композитор Карл Орф та його учениця, а згодом колега Гунільд Кетман. Час заснування Орф-підходу – 20-ті роки минулого століття.
Зазвичай поняття Орф-підходу підкреслює важливість засобів, які забезпечують нам з вами комфортний та природній шлях до світу творчості та музикування.
Філософія Орф-підходу побудована на гуманістичних ідеях, що відображені у принципах Орф-підходу. Мені дуже подобається, як визначають ці принципи Вольганг Хартман та Барбара Хазельбах.
Тож загалом означимо ці 8 принципів Орф-підходу.
- Принцип центрування на особистості.
- Принцип навчання один від одного, який стає передумовою для виведення на перший план таких тем, як важливість соціальної взаємодії, передування практики по відношенню до теорії.
- Принцип інтеграції музики, руху та слова, що являє собою один з найприродніших способів творчого прояву особистості. Крім того, він підкреслює важливість практичного залучення учасників у процес.
- Принцип імпровізаційності та творчої активності – продовжує та розширює тему творчого прояву особистості, підкреслюючи цінність продуктивності творчого процесу. Тобто творчий прояв особистості передбачає створення певного унікального в першу чергу для неї продукту. Цей принцип, на мою думку, є одним з головних, що не узгоджується з академічними традиціями у мистецькій, освітній та культурній сферах, де, на жаль, поки переважають репродуктивні процеси відтворення, копіювання, заучування.
- Принцип збалансованості між продуктом та результатом, що є природнім наслідком особистісної зануреності у творчий процес пошуку (дослідження) та представлення особистісно важливого результату у найкращий спосіб.
- Принцип використання орф-інструментарію, що передбачає набір певного музичного інструментарію. Характерною рисою цього інструментарію є легкість у використанні. В ідеалі орф-інструменти мають надавати широкі можливості для імпровізації та композиції, без довготривалого та кропіткого навчання.
- Принцип говорить про важливість використання цього підходу як у танцювальній, так і у музичній сферах, підкреслюючи широкі можливості застосування цього підходу від навчання до терапії.
- Принцип адаптивності, що обумовлює його зміни у відповідності до культури та традицій певної спільноти. Є очевидним, що концепція, яка була створена Карлом Орфом та Гунільд Кетман для Баварії у минулому столітті, не може один до одного бути перенесена на інші культури. Вона має змінюватись в залежності від традицій, так само і як оновлюватись від покоління до покоління.
Тож розглянувши усі 8 принципів, можемо акцентувати увагу на величезних можливостях інтеграції цього підходу у сучасну педагогіку, музичну педагогіку, соціальну роботу та психотерапію.
В оригіналі Орф-підхід не був створений для людей з інвалідністю. Ці можливості були відзначені пізніше. Гертруда Орф, яка є однією з піонерів музично-терапевтичних традицій Европи у середині минулого століття, вперше стала впроваджувати орф-підхід у своїй музико-терапевтичній практиці. Працюючи у Мюнхенському дитячому будинку, що був заснований професором Теодором Хельдбрюггє у середині минулого століття, вона досліджувала можливості цього методу у терапії та корекційній освіті. Невдовзі до її досліджень приєднався і Вільгельм Келлєр, що став однією з найвизначніших постатей, що присвятили свою працю розкриттю можливостей Орф- підходу у соціальній роботі.
Саме Вільгельм Келлер та його послідовниця Мануелла Відмер майстерно розкрили можливості Орф-підходу у драматургії та театральному мистецтві. Основна ідея Кєллера – об’єднати в одному дійстві людей з різними можливостями та здібностями. І саме завдяки Орф-підходу ця ідея змогла втілитись у життя.
Тож Вільгельм Келлер, працюючи як з дітьми, так і з дорослими, шукав ці шляхи поєднання, які не лежали на поверхні, але були вкорінені у кожному принципі Орф-підходу.
- Адже завдяки Орф-підходу у процесі має бути надано місце кожному, а це можливість бути побаченим і почутим, що надзвичайно важливо для людей з інвалідністю.
- Орф-процес – це живе спілкування. Спілкування на різних рівнях, часом достатньо лише одного погляду чи жесту, а часом це може бути жвава дискусія, де кожен буде відстоювати свою думку. У цьому процесі учасники самі визначають, сюжет, місце та форму, тож кожен може приєднуватись на своєму рівні можливостей.
- Кожен може обирати свою «мову» спілкування, та завдяки музиці, руху, музичним інструментам вона є зрозумілою без слів.
- Імпровізація – це розкриття і розвиток. Не існує двох однакових імпровізацій, так само, як не існує двох однакових людей. Тож кожен може по справжньому розкритись лише на своєму рівні.
- Широкі можливості та простота орф-інструментарію не лише збагачують, але й надихають на нові відкриття. Часом у величезній шафі, не знаходиться того самого інструменту, тоді ми завжди можемо створити ще один.
- І цього не можливо досягнути, не вирівнявши баланс між процесом та результатом. Адже у соціальній роботі музика, рух, інструментарій і ще безліч нюансів – це лише засоби для спілкування, сумісної творчості, що розкриває, надихає і змінює наше ставлення до усього, що нас оточує. Адже якого кольору буде небо, залежить не від неба, а від того, хто дивиться. Тож прості, на перший погляд, інструменти Орф–підходу покликані створити ресурсне середовище, де буде місце кожному. У цьому і полягала ідея Карла Орфа: «Шукати те, що нас об’єднує та розуміти те, що розділяє нас» (Орф, 1970)
Модуль 3
- Гудкін Д. Пой, играй, танцуй! Введение в Орф-педагогику. М. : Издательский дом «Классика – ХХІ», 2013. 256 с., ил.
- Елементарне музикування Карла Орф від розвитку музичних здібностей - до навчання гри на музичному інструменті»: зб. матеріалів 3 Міжнародної науково-практичної конференції. (лютий 2020 р.), Чернігів : ПАТ «ПВК Десна», 2020. 58 с.
- Завалко К., Фір С. Основи орф-педагогіки: навч. метод. посібник. Черкаси : Друкарня «Черкаський ЦНП», 2013. 162 с.
- Орф-педагогіка: сучасні виміри впровадження: зб. матеріалів Міжнародної наукової конференції. 17-18 лютого 2018 р., Київ, Бориспіль : ФОП Кузьмичова Р.Ю., 62 с.
- Романець В. А. Психологія творчості: навч.посібник. 2-ге вид., доп. К.: Либідь, 2001. 288 с.
- Черноус Т. Орф-підхід в роботі з людьми з інвалідністю. Інклюзивні практики для працівників культури: метод. посіб./ укл: І.М. Брушневська, В.В. Колодяжна, О.М. Галапчук-Тарнавська. Луцьк : Вежа-Друк, 2020. 272 с.
- Texts on Theory and Practice of Orff-Schulwerk,Volume I BASIC TEXTS FROM THE YEARS 1932-2010 / Orff- Schulwerk Forum Salzburg Redaktion/editor: Barbara Haselbach in collaboration with Ester Bacher. 2011 Schot Music GmbH&Co.KG, Mainz.
- Orff, Gertrud Key concept in the Orff music therapy: definition and examples. [Schlusselbergriffe der Orff-Musiktherapie], English translation: 1989 Schott & Co. Ltd, London.
- Orff, Gertrud The Orff Music Therapy. Active furthering of development of child. / English Translation 1980. Schott & Co. Ltd, London.
- Karin Schumacher/ Claudine Calvet / Silke Reimer The AQR Tool – Assessment of the Quality of Relationship/ Based on development psychology. Translated by Gloria Litwin in collaboration with Shirley Salmon. 2019 Dr/ Ludwig Reicher Vertag Wiesbaden.